Snabbpizza med extra allt

Apropå att välja mat som ger så mycket näring som möjligt i varje tugga. Det här är ett bra recept om man vill kombinera det tänket med ett vanligt hederligt pizzasug.

Hemgjord pizza ser jag lite som att fria till mina barn (och mig själv när jag tänker efter) utan att helt tappa ambitionen om att få i dem (mig) bra grejer.
Oftast kommer pizzasuget i kombination med ett brinnande intresse för att det ska gå hyfsat fort från idé till mun. Så jag gör dessa snabbpizzor som toppas med grönsaksdiskens rolls royce: grönkål!
Och ja – det är mycket godare än det låter!

1. Lägg tortillabröd på en plåt. (Jag gillar de lite tjockare glutenfria som finns i frysdisken, men vilka som helst funkar).

1. Lägg tortillabröd på en plåt. (Jag gillar de lite tjockare glutenfria som finns i frysdisken, men vilka som helst funkar).

2. Blanda 2 msk tomatpure, 2 msk vatten, 1 msk olivolja. Bred på bröden. (Yupp, den dagen jag insåg att man inte behöver koka tomatsås i sju och ett halvt år – en stor dag ;).

2. Blanda 2 msk tomatpure, 2 msk vatten, 1 msk olivolja. Bred på bröden. (Yupp, den dagen jag insåg att man inte behöver koka tomatsås i sju och ett halvt år – en stor dag ;).

3. Strö över riven ost. Alla ostar funkar såklart.  Jag använder vegan mozarella som jag river – för att jag vill, och för att den är oväntat god smält!

3. Strö över riven ost. Alla ostar funkar såklart. Jag använder vegan mozarella som jag river – för att jag vill, och för att den är oväntat god smält!

4. Soltorkade tomater (Hej tomat och hej antioxidanten lykopen som i tysk studie visat sig göra huden mer motståndskraftig mot solens uv-strålar).

4. Soltorkade tomater (Hej tomat och hej antioxidanten lykopen som i tysk studie visat sig göra huden mer motståndskraftig mot solens uv-strålar).

5. Kronärtskocka. Älskar!

5. Kronärtskocka. Älskar!

6. Grönkål som jag tagit bort stammen på och gnosat ihop med lite olivolja och salt. (Gnosa är sörmländska(?!) för ordet “massera” som jag tycker låter lite väl pretentiöst när det kommer till mat). Hittade  den här artikeln  om hur bra grönkål faktiskt är och varför.

6. Grönkål som jag tagit bort stammen på och gnosat ihop med lite olivolja och salt. (Gnosa är sörmländska(?!) för ordet “massera” som jag tycker låter lite väl pretentiöst när det kommer till mat). Hittade den här artikeln om hur bra grönkål faktiskt är och varför.

7. Ugn 250 grader och cirka 5-8 minuter. Voila!

7. Ugn 250 grader och cirka 5-8 minuter. Voila!